Το Μαντείο του Τροφωνίου- Τα μυστήρια της Ελληνικής Θρησκείας, η σημασία των αρχαίων ιερών και ο χρησμός των ημερών... Αποκλειστική συνέντευξη του συγγραφέα, ερευνητή Στάθη Βαλλά στον Αργύρη Καραβούλια

Το Μαντείο του Τροφωνίου


Τα μυστήρια της Ελληνικής Θρησκείας, 

η σημασία των αρχαίων ιερών και ο χρησμός των ημερών...


Αποκλειστική συνέντευξη του συγγραφέα, ερευνητή Στάθη Βαλλά 

στον Αργύρη Καραβούλια

Ο Στάθης Βαλλάς έχει αφιερώσει την ζωή του στις ανασκαφές των αρχαιολογικών χώρων του Τροφωνίου Μαντείου και του Ναού του Διός Βασιλέως στην Λειβαδιά, έχει συγγράψει αρκετές πρωτοποριακές μελέτες, έχει κάνει πολλές δημοσιεύσεις για την ακρίβεια της θέσης και λειτουργίας των εκεί αρχαίων Ιερών, αλλά και ευρύτερα θεμάτων που σχετίζονται με την αρχαία Ελληνική θρησκεία και τον Ελληνικό πολιτισμό.

Είχα την τύχη να γνωρίσω τον Στάθη Βαλλά ακόμα καλύτερα σε ένα μυητικό ταξίδι στην Λειβαδιά και πιο συγκεκριμένα στο Ιερό του Τροφωνίου, και στους χώρους της ευρύτερης περιοχής. 
Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια
Την εν λόγω εκδρομή οργάνωσε ο Αρχαιολόγος και Εκδότης Βαγγέλης Μπεξής, των Εκδόσεων Εύανδρος, από τις οποίες κυκλοφορεί άλλωστε, και το βιβλίο του Στάθη Βαλλά Στοιχεία Αρχαίας Ελληνικής Θρησκείας - Το Άντρον του Τροφωνίου, στο οποίο και αναλύει διεξοδικότερα πολλά από τα ζητήματα που διαπραγματεύονται εδώ.

Χάρτης της Λιβαδειάς με απεικόνιση του Τροφωνίου, Γιόχαν Λόρενμπεργκ, 1661

Στην εν λόγω εκδρομή συζητήσαμε αρκετά θέματα με τον Στάθη Βαλλά και ανακάλυψα ένα σπάνιο πρωτοποριακό πνεύμα, έναν ερευνητή με μοναδικό εύρος γνώσεων και με τεράστια γκάμα μελετών, έναν αληθινό φιλόσοφο με σύμπασα την ελληνική ψυχή σε κάθε του λόγο.

Ο Στάθης Βαλλάς υπηρετεί την Αρχαιολογία με έναν δικό του ξεχωριστό και ίσως αιρετικό τρόπο, μπορεί ο ίδιος να έχει αποποιηθεί τους όποιους τίτλους επιστημονικής επιφάνειας, στοιχεία από τα βιβλία του όμως διδάσκονται σε ξένα Πανεπιστήμια, ενώ δηλώνει « είμαι αρχαιολόγος, σύμφωνα με την Αριστοτελική έννοια του κατά συμβεβηκός, και κατά μετοχήν’’ ».

Άλλωστε είναι σύνηθες σε πλείστα επιστημονικά πεδία η ισχύουσα άποψη να γίνεται δόγμα στο κάθε λογής ιερατείο που εξυπηρετεί την όποια επιστήμη, και ακολούθως  να θάβεται ποικιλοτρόπως κάθε αντίθετη με αυτή άποψη.

Ο Στάθης Βάλλας έχει αφιερώσει την ζωή του στις ανασκαφές των αρχαιολογικών χώρων του Τροφωνίου Μαντείου και του Ναού του Διός Βασιλέως στην Λειβαδιά, έχει συγγράψει αρκετές πρωτοποριακές μελέτες, έχει κάνει πολλές δημοσιεύσεις για την ακρίβεια της θέσης και λειτουργίας των εκεί αρχαίων Ιερών και δεν σταματάει ποτέ να μεταδίδει την γνώση από τις ατέρμονες ενασχολήσεις του με πλείστα ερευνητικά πεδία.

Τα ερείπια του Ναού του Διός Βασιλέως στην κορυφή του λόγου του Προφήτη Ηλία στην Λιβαδειά, στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα.
Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια


ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΑΡΑΒΟΥΛΙΑΣ: Κύριε Βαλλά έχετε πρωτοστατήσει στις ανασκαφές του Τροφωνίου Μαντείου. Μιλήστε μας για το ιστορικό αυτής της ανασκαφής, την σημασία του Μαντείου, καθώς και για τις όποιες δυσκολίες και εμπόδια που έχετε συναντήσει από την επίσημη πολιτεία και την εκκλησία;

ΣΤΑΘΗΣ ΒΑΛΛΑΣ: Είχα την Τύχη να μου χορηγηθεί μια άδεια ανασκαφών, στα 1968, από την ευγενέστατη Έφορο Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, κ. Αγγελική Ανδρειωμένου. Ήταν μια εποχή που κάποιος  ιδιώτης, μπορούσε, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις να διενεργήσει αρχαιολογικές ανασκαφές. Η Υπηρεσία Αρχαιοτήτων, όπως προέβλεπε ο Αρχαιολογικός Νόμος απέστειλε Επιμελητή αρχαιοτήτων, με συνοδεία ειδικευμένου εργάτη ανασκαφών, όχι απλώς να επιβλέπει, αλλά ουσιαστικά να διευθύνει την ανασκαφή. 
Ο δικός μου ρόλος, η παρουσία μου, εξαντλήθηκε στην υπόδειξη του χώρου, και την παροχή εργατών, όσο και σκαπτικών εργαλείων. Ένα πλήρες Ιστορικό αυτών των πρώτων ανασκαφών, βρίσκεται αναδημοσιευμένο στο Διαδίκτυο, με τίτλο: Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΛΕΙΒΑΔΙΑ.

Άποψη της θέσης, παραπλεύρως του ναός του Διός Βασιλέως, όπου εντοπίζεται το αρχαίο Μαντείο του Τροφώνιου, σύμφωνα με την αρχαιολογική έρευνα του Στάθη Βαλλά.
Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια

Για πολλά χρόνια, δεν υπήρξαν εμπόδια. Μετά όμως από κάποιες δευτερεύουσες ανασκαφές στα 1976, και 1984, και την αντικατάσταση της Διευθύνσεως στην  Εφορεία, στον αρχαιολογικό χώρο, εκδηλώθηκε αληθινή καταστροφική μανία, τόσο από πλευράς της τοπικής Επισκοπής, όσο και το εκπληκτικό, με την ανοχή, της ίδιας της τοπικής Θ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας!

Kατήγγειλλα τον Έφορο αρχαιοτήτων, στο Υπουργείο Πολιτισμού, και στράφηκα κατά του Επισκόπου, με δημοσιεύσεις στον τοπικό Τύπο. Για την δεύτερη περίπτωση, σαφέστερη εικόνα μπορεί κάποιος να αποκομίσει, σε Ανοικτή Επιστολή, κατά του Αρχιεπισκόπου, ανηρτημένη στο site “Στάθης Βαλλάς’’.

Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια

 

Ποιος θεωρείτε ότι θα έπρεπε να είναι ο ρόλος των αρχαιολογικών υπηρεσιών και ποιος τελικά καταλήγει να είναι;

Σ.Β. Προφανώς αναφέρεσθε στην τροποποίηση του Αρχαιολογικού Νόμου, ο οποίος απαγορεύει πλέον σε ιδιώτες την χορήγηση άδειας ανασκαφών. Αυτό κατά την ταπεινή μου άποψη, γίνεται  εμπόδιο στην πολιτισμική προκοπή της Χώρας.                      

Οι ιθύνοντες θα έπρεπε να κρίνουν όχι με συντεχνιακά κριτήρια, αλλά έχοντας κατά νου, ότι ο οποιοσδήποτε ερευνητής, ποτέ και σε καμιά Χώρα δεν είχε το δικαίωμα να πάρει μιαν αξίνα, και ν’ αρχίσει τις ανασκαφές. Μια επιστημονική ανασκαφή, πάντοτε γίνεται με άδεια των αρμόδιων Αρχών. Σε μια τέτοια ανασκαφή, παίρνουν μέρος και εργάζονται, πλείστοι όσοι παράγοντες. Αρχαιολόγοι, φοιτητές, σχεδιαστές, φωτογράφοι, συντηρητές, ειδικευμένοι, όσο και απλοί εργάτες,  ενίοτε αρχιτέκτονες, μηχανικοί, έως και εξωτερικά συνεργεία, υποστήριξης, και περιοδικής επιμέλειας. Είναι κρίμα που η ιδιωτική αρωγή αποκλείεται, παρά το ότι επιφανής Καθηγητής είπε ότι: Το εθνικό επάγγελμα των Ελλήνων πρέπει να είναι η Αρχαιολογία!

Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια


Πώς βλέπετε την σύνδεση της αρχαίας τελετουργίας με την  σύγχρονη θρησκεία, και ποιος ο ρόλος της θυσίας;


Αυτό που ρωτάτε επιδέχεται μεγάλο εύρος ερμηνειών. Σε γενικές γραμμές, όλες  οι θρησκείες της Γης, από τον Ισημερινό έως τις περιπολικές περιοχές, πολύ απλά, σωματοποιούν Ασώματα Αίτια. Εκείνα τα τέσσερα ασώματα αίτια, που πρώτη κατέγραψε η αρχαία Ελληνική Θεολογία. Η περίφημη Κατάβαση στον Άδη, η οποία αποτελεί πεμπτουσία της σύγχρονης θρησκείας, ήταν ήδη γνωστή κατά την αρχαιότητα. Εφαρμοζόταν με επιτυχία στο Ιερό του Τροφώνιου, για το οποίο τώρα μιλάμε. 


Άλλωστε ο ίδιος ο σημερινός Πανάγιος Τάφος, όπου αναμφισβήτητα εκδηλώνεται γνήσια έμφαση φωτός, κατά την αρχαιότητα, ήταν τόπος λατρείας ενός επίσης σε ετήσια περιοδικότητα Θνήσκοντος Θεού. Του πολύ γνωστού μας Άδωνι.

Παράλληλα ο ρόλος της Θυσίας, έχει πρωτεύοντα χαρακτήρα. Η Θυσία απετέλεσε και αποτελεί, την  κυριότερη Πράξη της λεγόμενης Ιερατικής Τέχνης. 

Αρκεί να γίνει κατανοητό, ότι πολύ απλά, χωρίς θυσία, δεν προκύπτει αποτέλεσμα. Επειδή όμως από αυτήν την θέση, θα ήταν δύσκολη μια ανάπτυξη του εν λόγω θέματος, σας καλώ να ανατρέξετε στο Διαδίκτυο και να πληκτρολογήσετε: ‘’ΔΕΛΦΟΙ Οι αιματηρές θυσίες’’.  Εκεί γίνεται μια κατά το δυνατόν διαφωτιστικότερη αναφορά.


Στα νερά της Έρκυνας της Λιβαδειάς λούζονται ακόμα οι νύμφες, ασκώντας την ίδια μυστηριακή γοητεία στο τοπίο, όπως και τότε που στα ίδια νερά τελούνταν οι ιατρικές πρακτικές Ασκληπιείου της Λιβαδειάς.

Τι συνέβαινε στα Αρχαία Ασκληπιεία και ποιος ο ρόλος του τρεχούμενου νερού στις θεραπείες; Έχετε μιλήσει για αντεστραμμένο ηλεκτρομαγνητισμό και αναγέννηση των κυττάρων...

Με λίγα λόγια: Όλες οι πηγές του Βόρειου Ημισφαιρίου, πηγάζουν με εκροή, από τον Βορρά. Έχει αποδειχθεί ότι στο κάθε υδάτινο ρεύμα, είτε ρυάκι είτε ποταμός, να αναπτύσσεται ένα αντίστοιχο ηλεκτρομαγνητικό πεδίο, που ακολουθεί το υδάτινο ρεύμα. Σε όλα τα αρχαία Ασκληπιεία, έχει διαπιστωθεί ύπαρξη μιας απαραίτητης ρηχής γούρνας, μιας αύλακος. 

Από κάποια μαρτυρία  που διασώζεται στον Πλούτο του Αριστοφάνη, προκύπτει η πληροφορία, μιας κατάκλισης σε αυτοσχέδια στρωμνή, πάνω σ’ αυτή τη ρηχή γούρνα, σ’ αυτήν την αύλακα. Έτσι γίνεται βάσιμο να υποτεθεί ότι μια διαγνωστικής αναζήτησης Εγκοίμηση, συνέβαινε πάνω στο νερό.

Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια

Είναι γνωστό ότι το ανθρώπινο Σώμα, είναι ένας αυτοτελής χυμειο-ηλεκτρο-μαγνητικός Οργανισμός. Η διαπίστωση υπέβαλε από πολύ ενωρίς, τόσο στους κοσμικούς, όσο και τους ιερείς γιατρούς των Ασκληπιείων, ότι μια έκθεση του ανθρώπινου σώματος, στο μαγνητικό πεδίο του νερού, κατά την διάρκεια του ύπνου, θα είχε πληρέστερα διαγνωστικά αποτελέσματα, αφού ήταν ήδη γνωστό ότι :

….. τῶν νόσων καὶ τῶν ἄλλων παθημάτων τῶν ἐν τοῖς σώμασι μελλόντων γίνεσθαι. φανερὸν οὖν ὅτι ταῦτα ἀναγκαῖον ἐν τοῖς ὕπνοις εἶναι καταφανῆ μᾶλλον ἢ ἐν τῷ ἐγρηγορέναι.  

Aristl. C.A.463a,21                                                                                                                   

(Τα πάθη των σωμάτων - αρρώστιες, ασθένειες, νόσοι -στον ύπνο γίνονται εμφανέστερα, παρά στην εγρήγορση.)

Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια

Λοιπόν, τα 8 τετράκις εκατομμύρια , ή κατ’ άλλους τα 50 τρισεκατομμύρια  κύτταρα, από τα οποία αποτελείται ο ανθρώπινος οργανισμός όλη την νύχτα υποβάλλονταν σε μια ανακατάταξη, σε επαναπροσδιορισμό, σε αναδιάταξη, αναδιοργάνωση, αναζωογόνηση, ανάπλαση, και τέλος σε μιαν περιοδικότητα 6-7 ετών σε πλήρη αντικατάσταση!

Η πρακτική της νυκτερινής κατάκλισης πάνω στην ρηχή αύλακα των αρχαίων Ασκληπιείων, στο διαγνωστικό παράλληλο, μοιάζει σε πολλά, με την σύγχρονη δοκιμασία σε Αξονικό Τομογράφο. Υπάρχει και εδώ πληρέστερη πληροφόρηση, τόσο στο Σημείωμα: ΤΟ ΑΓΝΩΣΤΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ, όσο και στο σε ψηφιακή μορφή βιβλίο με τίτλο: ΤΟ ΑΣΚΛΗΠΙΕΙΟ ΤΗΣ ΛΕΙΒΑΔΙΑΣ. Και τα δύο βρίσκονται στο Διαδίκτυο.

Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια


Έχετε αναφερθεί εναντίον της θεωρίας του τριγωνισμού των αρχαίων ιερών, με το σκεπτικό πως  σε οποιαδήποτε Χώρα στον παγκόσμιο χάρτη, θα ήταν δυνατόν να παρατηρηθεί, ένα ίδιο Φαινόμενο. Αποκλείσατε κατηγορηματικά την περίπτωση, αυτό να συμβαίνει  κατόπιν εφαρμογής συγκεκριμένου σχεδιασμού...
Μιλήστε μας για αυτό. Καθώς και για τον ρόλο των πετρωμάτων στην δόμηση ενός αρχαίου ιερού.

Ένα, ένα. Γιατί εδώ υπάρχουν δύο ερωτήσεις. Και όσον αφορά την πρώτη, θα είχα να συστήσω στους ζηλωτές του “Ιερού Τριγωνισμού’’ να μπουν στον κόπο να μελετήσουν Κοσμογεωγραφία. Εκεί θα πληροφορηθούν πολλά και θαυμαστά.               

Όλες οι Ήπειροι κάποτε ήσαν ενωμένες. Με σταδιακή αποκόλληση,  σχηματίστηκαν στην σημερινή τους μορφή. Αλλά και πάλι κινούνται. Η Αφρική πλησιάζει την Ευρώπη 2 εκατοστά τον χρόνο. Έτσι οι πλάκες σε ανακατάταξη προκαλούν σεισμούς. Τα Ιμαλάϊα, συνεχώς ψηλώνουν, εξ αιτία της πίεσης που δέχεται ο Ινδικός Ωκεανός από την περιστροφή. 

Ο εισηγητής της θεωρίας του ‘’Ιερού Τριγωνισμού,’’ φέρεται ότι υπηρέτησε στη Αεροπορία. Θα έπρεπε καλύτερα από τον οποιονδήποτε να γνωρίζει ότι ένα αεροπλάνο, εάν σε καθημερινή περιοδικότητα, κάνει ένα ίδιο τρίγωνο πάνω από τρία Ελληνικά νησιά, είναι από απίθανο έως αδύνατο να επαναλάβει μιαν πανομοιότυπη Επανάληψη Τιμών, χρόνου ταχύτητος και καυσίμου. Απλούστατα επειδή οι παράγοντες της ύπαρξης, φοράς, και ταχύτητας του ανέμου, και η τιμή της υγρασίας, σύμφωνα με το εκάστοτε χαμηλό ή υψηλό βαρομετρικό πεδίο, επηρεάζουν και διαφοροποιούν την Επανάληψη Τιμών. Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα, όταν εκδηλώνεται υψηλή πίεση, παρατηρείται στρέβλωση του Χώρου, και τότε χρειάζεται να γίνει επαναπροσδιορισμός. Αυτά τα Επιγραμματικά.                           

Γιατί εάν θα έπρεπε να προσκομίσω θρησκευτικές αποδείξεις του στίγματος των αρχαίων Ελληνικών Ιερών, αρκετή θα ήταν η διαπίστωση ότι σε όλα τα θρησκευτικά Συστήματα του Πλανήτη, ο Ιερός Χώρος, όχι μόνον δεν ιδρύεται όπου καθενός του “κατέβει’’, αλλά ούτε καν ανακαλύπτεται από τον άνθρωπο.                                               

Φωτό από το προσωπικό αρχείο του Αργύρη Καραβούλια

Πάντα ο Ιερός Τόπος αποκαλύπτεται στον άνθρωπο, εξ αιτίας των Επιφανειών που επισυμβαίνουν και εκδηλώνονται εκεί. Άλλωστε κάλεσα τους υποστηρικτές της θεωρίας, σε δημόσια, ή κατ’ ιδίαν συζήτηση. 

Για το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, έχω την εξής απάντηση.                                

Το είδος του πετρώματος, ίσως να είναι επιλογή σε ορισμένες περιπτώσεις. Ωστόσο η κατά κανόνα ίδρυση των αρχαιοελληνικών ναών γινόταν με μάρμαρο. Το μάρμαρο, περιέχει διπλή ποσότητα νερού, όπως φανερώνει και η ονομασία του. Προφανώς κάποια ιδιαιτερότητα έχει με το επώνυμο δρώμενο. Κάτι όμως με ιδιαίτερη αξία εξακριβώνεται στην αρχιτεκτονική αρμονία του αρχαιοελληνικού ναού. 

Ο Βωμός του συνηθέστατα είναι δομημένος με 365 δομικά μέλη. Όσες και οι μέρες του Ηλιακού Χρόνου. Κάθε ημέρα ήταν και μια διαφορετική Εορτή. Το έθος διατηρήθηκε και στην σύγχρονη Θρησκεία. Ο ναός, ο κάθε ναός, αν κρίνω απο την αλληλουχία τόσο του Παρθενώνα όσο και του επίσης υπερμεγέθους ναού του Διός Βασιλέως στην Λειβαδιά, ιδρύεται με μέτρα υποπολλαπλάσια της Κοσμικής Αρμονίας. 

Τα μετρικά μεγέθη του Παρθενώνα ελάχιστα υπολείπονται από ακριβή υποπολλαπλάσια, τόσο του Ισημερινού, όσο και των Μεσημβρινών. Ένας επίσης αυστηρών μέτρων Κανόνας, χρησιμοποιήθηκε από το Ιερατείο, κατά την ίδρυση του ναού του Διός Βασιλέως. Είναι όμως κρίμα που ακόμη και σήμερα αυτά τα καθιδρύματα μετρώνται με σύγχρονα σαφώς ακατάλληλα  μέτρα, και όχι με τα αρμονικά μέτρα που χρησιμοποιήθηκαν στην αρχιτεκτονική τους. Με τα προσήκοντα. Δηλαδή με πόδια πήχεις παλάμες δακτύλους. Αυτή η αρμονία με το τελειότερο Δημιούργημα τον Άνθρωπο, θα μας οδηγούσε σε ευστοχότερες εκτιμήσεις σχετικά με την εντελέχεια που περικλείνουν και μεταφέρουν...

Ποιοι νομίζετε θέλουν την αποκοπή του Έλληνα από την αρχαία γνώση, τις ρίζες του, γιατί πολεμήθηκε τόσο επισταμένα η ελληνική κοσμοαντίληψη στους αιώνες;

Εκείνο που εύστοχα ονομάζετε Ελληνική Κοσμοαντίληψη, από πολλούς λαούς, αλλά και από περισσότερους φωτισμένους ανθρώπους του Πλανήτη, έγινε παραδεκτή και αποδεκτή. Όλοι αναγνωρίζουν ότι πίσω από κάθε Επιστήμη, υπάρχει κάποια Ελληνική σκέψη και φιλοσοφία. Όπως λοιπόν είναι εύλογο αυτή η γενικότερη παραδοχή, αυτόματα είχε και αντίθετες εκδηλώσεις. Καθοριστική όμως πολεμική εναντίον της αρχαιοελληνικής υπεροχής, αλλά και της εν συνεχεία Ρωμαϊκής επήρειας των Ελληνορωμαϊκών χρόνων, εφαρμόστηκε και υλοποιήθηκε από την σύγχρονη Θρησκεία. 

Φωτό από το προσωπικό αρχείο
του Αργύρη Καραβούλια

Εκκλησιαστικοί, ως αληθινή εκδικητική ρομφαία ένα κήρυγμα Αγάπης, κατάφεραν να το μεταστρέψουν σε όργανο μίσους και εκδικήσεως. “Κάναμε τους Αθηναίους φιλόσοφους μελισσοκόμους, και τους Ρωμαίους αμπελουργούς’’. Είναι μια επιγραμματική φράση. Το ερώτημα είναι κατά πόσον η σύγχρονη Κοινωνία, έγινε ευδαιμονέστερη, αφού έχει υπολογισθεί ότι  η καταστροφή και απώλεια της αρχαίας Γνώσης, καθυστέρησε την πρόοδο κατά 700 έως 1000 χρόνια. 

Παράλληλα, σε πολλά σημεία της Γης, χάθηκαν εκατομμύρια ανθρώπινες ζωές, μόνο και μόνο, επειδή δεν ήσαν Χριστιανοί. Ας μην αναμοχλεύουμε δυσάρεστα πράγματα...


Πώς ο ελληνικός χώρος συντελεί στην δημιουργία ελληνικής ψυχής –ανεξαρτήτως εθνικότητας;

Αυτό είναι ένα παρατηρημένο φαινόμενο που συμβαίνει σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης. Ο άνθρωπος με φυσικές διεργασίες, γίνεται ένα κυριολεκτικό προϊόν του χώρου στον οποίο γεννήθηκε και στον οποίο εν συνεχεία αναπτύχθηκε. Μην έχετε την παραμικρή αμφιβολία,  ότι ένας αλλοδαπός που θα τύχει να γεννηθεί στην Ελλάδα σήμερα, όταν έρθει το πλήρωμα του χρόνου στράτευσής του, θα την υπερασπισθεί μέχρις εσχάτων. Φυσικά εξαιρέσεις πάντα θα υπάρχουν, αλλά ειδικά στην Ελλάδα ελαχιστοποιούνται. Η Χώρα μας επιβεβαιώνεται με Λόγο Ιερό ότι αποτελεί έναν εντελώς ξεχωριστό και πολύ προικισμένο Τόπο.

Υπάρχει ένας χριστιανικός λόγος, που όμως έχει διαγραφεί από τα σύγχρονα Ευαγγέλια. 

 .....μόνη γὰρ ἡ ῾Ελλὰς ἀψευδῶς ἀνθρωπογονεῖ,

φυτὸν οὐράνιον καὶ βλάστημα θεῖον ἠκριβωμένον,

λογισμὸν ἀποτίκτουσα οἰκειούμενον ἐπιστήμῃ.

Phil. Jud. Fr.2,66

Eδώ παρατηρείται όλο το μεγαλείο και η ιδιαιτερότητα της Ελλάδος.

 

Και μια τελευταία κάπως “σκληρή’’ ερώτηση.

Μας είπατε (στην Ομιλία, στην ξενάγηση) ότι τα μυστήρια της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας, ετελούντο στα επονομαζόμενα Χρηστήρια. Αναφέρατε το απόσπασμα του Πλούταρχου: “όταν η πρόνοια των θεών εγκατέλειψε τους Έλληνες, πήρε ως αποσκευές τα χρηστήρια, και εξαφανίστηκε απο παντού’’. 

Στο βιβλίο σας με τον τίτλο: “ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ’’ - Το Άντρον του Τροφωνίου, μεταφέρετε το κείμενο ενός χρησμού, ο οποίος σύμφωνα με αυτά που ισχυρίζεσθε, δόθηκε από το μαντείο του Τροφωνίου, στην σημερινή εποχή!!!  Θα ήταν δυνατόν να μας διευκρινήσετε περισσότερο εύληπτα και κατανοητά τι ακριβώς εννοείτε;                   

Πώς ακριβώς συνέβη ώστε να τεθεί σε λειτουργία ένα αρχαίο μαντείο;

Η ερώτησή σας είναι πράγματι ‘’κάπως σκληρή,’’ όπως την χαρακτηρίσατε. Και βέβαια θα ήταν από έκφραση αλαζονείας, έως παράλογη πρόκληση, το να ισχυριστεί κάποιος ότι ενεργοποίησε ένα αρχαίο Ελληνικό Χρηστήριο.                                            

Θα σας εξηγήσω με απλά λόγια τί ακριβώς συνέβη, και ο καθένας στην συνέχεια ας βγάλει τα συμπεράσματά του.                                                                                                                   

Το βιβλίο του Στάθη Βαλλά Στοιχεία Αρχαίας Ελληνικής θρησκείας, το Άντρον του Τροφωνίου, στο οποίο και αναλύει διεξοδικά τα περί Τροφωνίου Μαντείου, αλλά και γενικότερα θέματα που άπτονται της αρχαίας Ελληνικής θρησκείας και των αρχαίων μυστηρίων.

Είχα ήδη συμπληρώσει 50 χρόνια μελέτης και έρευνας αυτού του μοναδικού στην Ελλάδα μνημείου. Στο διάβημα λήψης χρησμού που ακολούθησε, καθοριστική βαρύτητα είχε ο ισχυρισμός του Κέλσου, ο οποίος κατά την διαμάχη του με τον Ωριγένη, προκάλεσε τον ‘’Χαλκέντερο’’ υποκριτή, με την εξής φράση: 

“αν θές να δείς  θεούς ζωντανούς, και όχι μιά μόνον φορά να εμφανίζονται, τότε έλα στον Αμφιάραο, στον Τροφώνιο, ή στον Μόψο...’’. 

Αυτός ο  κρυστάλλινος λόγος, λειτούργησε με κυριολεκτικά παρακινητικό τρόπο.                         

Έτσι αποφασίστηκε η δοκιμασία του Χώρου. Στην συνέχεια τα “νομιζόμενα περί το μαντείον,’’ δηλαδή τα όσα τελούσαν για να πάρουν χρησμό οι κατερχόμενοι στο άδυτο του Τροφώνιου, είναι γνωστά, και μεταφέρονται στο κείμενο του Παυσανία. 

Πραγματώθηκε λοιπόν, μια Ακολουθία Επανάληψης των δρώμενων, όπως ακριβώς αναφέρονται στην περίφημη Περιήγηση. Εκείνο λοιπόν που προέκυψε μετά από πάροδο 2772 ετών, από την τέλεση της πρώτης Ολυμπιάδος, είναι το ακόλουθο:

ΤΡΟΦΩΝΙΟΣΑΝΑΣ

ΣΑΒΑΤΑΚΣΟΙΣΑΤ

ΕΝΤΩΑΝΤΡΟΝΙΔΙ

ΜΙΑΥΟΙΡΚΙΤΝΑΩ

ΑΤΙΤΙΒΕΛΤΙΣΤΟ

ΗΤΩΡΕΩΙΒΩΤΝΕΝ

ΣΑΣΑΠΟΚΡΙΣΙΝΕ

ΗΠΑΓΑΝΕΒΑΛ                                           

                                                                                                                                  

Κύριε Βαλλά, αυτές οι “ακαταλαβίστικες” λέξεις, μοιάζουν με αληθινό χρησμό. Θέλετε να μας εξηγήσετε τί ακριβώς σημαίνει;

Λυπάμαι . Ξέρετε σ’ αυτές τις περιπτώσεις υπάρχουν και κάποιοι φραγμοί.                          

Η δημοσίευση του πλακιδίου έγινε σύμφωνα με την αρχαία Πρακτική. Και κατά τον χρόνο λειτουργίας του Αδύτου, εκείνος που έπαιρνε χρησμό, ήταν υποχρεωμένος να αναθέσει σε εμφανές μέρος Ιερού, “οπόσα είδεν καί ήκουσεν’’.                                       

Αλλά περισσότερες ερμηνείες καλύτερα να αναζητηθούν στην υποκειμενική ερμηνεία του χρησμού, από τον κάθε αναγνώστη.

Φωτό από το προσωπικό αρχείο
του Αργύρη Καραβούλια

Κύριε Βαλλά τελικά δεν μου απαντάτε. Ελπίζω κάποια άλλη φορά να μας διαφωτίσετε περισσότερο...Σας ευχαριστώ πολύ!

Και εγώ σας ευχαριστώ, όντως κάποια άλλη φορά θα πούμε περισσότερα...   


Πρώτη δημοσίευση της συνέντευξης στο περιοδικό STRANGE, τεύχος 166.      



Δημοσίευση σχολίου (0)
Νεότερη Παλαιότερη