ΜΟΡΦΕΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΗΜΕΡΑ - ΑΙΤΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ
ΠΟΛΥΤΡΟΠΗ
ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΣΤΟ ΜΟΥΛΚΙ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
γράφει
ο Αργύρης Καραβούλιας
Δημοσιογράφος
– Συγγραφέας
Όταν
το τοπικό αντηχεί στο παγκόσμιο
![]() |
Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στην μνήμη του Θεόδωρου Γιαμπουράνη, που δολοφονήθηκε τον Μάρτιο του 2000, και ήταν ο εμπνευστής και δημιουργός της εταιρίας ΕΛΕΝΗ ΓΙΑΜΠΟΥΡΑΝΗ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ με τον διακριτικό τίτλο ΆΡΙΣΤΟΝ Α.
Την διοργάνωση είχε η καλλιτεχνική ομάδα Μεταμόρφωση, σε συνεργασία με το Τσεχικό Κέντρο Αθήνας και τη Σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης της Πράγας (FAMU).
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Ομίλου για την UNESCO Χίου, Οινουσσών και Ψαρρών.
Με γενικότερο θέμα τις μορφές
επιθετικότητας και εγκληματικότητας σήμερα και ερευνώντας διεισδυτικά τις αιτίες
και συνέπειες του φαινομένου το κύριο βάρος δόθηκε στον σχολικό εκφοβισμό,
στα προσβλητικά σχόλια που στην σημερινή κοινωνία έχουν λάβει επιδημικές
διαστάσεις καθώς και στην αύξηση των κρουσμάτων βίας, εντοπίζοντας και
αναζητώντας λύσεις για την αποτροπή αυτών των φαινομένων.
Σε μια μαγευτική τοποθεσία,
υψίπεδο άπλετης θεάσεως φυσικών και πνευματικών οριζόντων, «ουρανόθεν πεδίον»
μιας ονειρικής τοπογραφίας, στον ανοιχτό χώρο του “συσκευαστηρίου Γιαμπουράνη”,
πλήθος προσκεκλημένων συντονίστηκε με τον χώρο και τον χρόνο για να αποκομίσει
αλήθειες, να απολαύσει τέχνη, να εντοπίσει την ουσία σε πλείστα βασικά προβλήματα
που μας απασχολούν όλους και όλοι επιζητούμε την συρρίκνωσή τους.
Η Καλλιτεχνική Ομάδα Μεταμόρφωση υποδέχτηκε το κοινό της με ένα ιδιαίτερο γλυκό παραγωγής της εταιρίας ΕΛΕΝΗ ΓΙΑΜΠΟΥΡΑΝΗ ΚΑΙ ΣΙΑ ΟΕ με τον διακριτικό τίτλο «ΑΡΙΣΤΟΝ Α» ως ένα θερμό ευχαριστώ για την ανταπόκριση του. Το γλυκό που φέρει τον διακριτικό τίτλο «ΤΟ ΣΤΑΦΥΛΙ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟΥ –GRAPE RESPECT», είναι το σταφύλι δώρο του θεού Διόνυσου στον κόσμο, που ένωσε την διττή φύση του ανθρώπου, και γεφύρωσε την θνητότητα με την θεότητα.
Στην αποκόμιση του μηνύματος της εκδήλωσης συνέβαλλαν πρωτίστως οι εκλεκτοί καλεσμένοι της Μεταμόρφωσης, οι οποίοι με τις τοποθετήσεις τους δεν έμειναν μόνο στη ρηχή ανάγνωση των φαινομένων βίας, αλλά ιχνηλάτησαν την διαδρομή τους, ανέλυσαν την κοινωνική τους διάσταση, έσκαψαν στον ανθρώπινο ψυχισμό αναζητώντας το πρόπλασμά τους, γρατζούνισαν ευαίσθητες χορδές κοιτάζοντας πέρα από την επιφάνεια, τράβηξαν την αυλαία του φαίνεσθαι για να συνομιλήσουν με το Είναι, για να απομείνει στο τέλος η γυμνή αλήθεια χωρίς συμβιβασμούς και επίχρυσες μετριότητες.
Η δύναμη του σεβασμού
μπορεί να νικήσει την βία
Ένα τόσο σοβαρό και επίκαιρο ζήτημα δεν μπορεί να έχει μία μόνο ανάγνωση, δεν αποτελεί πρόβλημα μιας μερίδας της κοινωνίας χωρίς να αγγίζει κάποια άλλη, όλους μάς απασχολεί και αγγίζει το ίδιο και για αυτό μόνο μια ολιστική και ολόπλευρη θέαση μπορεί να αποτελέσει την αρχή, αν όχι για την εξάλειψή του, τουλάχιστον για την πρόληψή του και την κλιμακωτή μείωσή του.
Πριν την έναρξη των
εισηγήσεων, ο χώρος μετετράπη σε μυητικό μονοπάτι προβάλλοντας εξαίσια δείγματα
του κινηματογράφου που έβλεπαν την βία μέσα από την ενδοσκοπική ματιά της
τέχνης, που έδωσαν με τους ήρωες και τις ηρωίδες των ταινιών ένα ακόμα κλειδί
για να ανοίξουμε περισσότερο την πόρτα του μυαλού μας και να διώξουμε
οριστικά τις σκέψεις και τα συναισθήματα βίας που γεννούν τις πράξεις και την
πρακτική της βίας.
Τον συντονισμό και την παρουσίαση της εκδήλωσης είχε ο δημοσιογράφος, ιστορικός και συγγραφέας κ. Θεοδόσης Κοντόζογλου, ο οποίος διάνθισε την όλη εκδήλωση με ποιητικές παρεμβάσεις, προσθέτοντας μια ακόμα ποιοτική νότα στην υπέροχη αυτή βραδιά.
Από πλευράς επίσημων καλεσμένων πρώτη μίλησε η Lucie Kuligová, Διευθύντρια Τσεχικού Κέντρου Αθήνας, εκπρόσωπος της Πρεσβείας της Τσεχικής Δημοκρατίας στην Ελλάδα η οποία τόνισε τον ρόλο της τέχνης στην ζωή μας, στο πως συντελεί οι άνθρωποι να γνωρίσουν ο ένας τον άλλο πιο βαθιά συμβάλλοντας στην περαιτέρω αρμονική συνύπαρξη.
Ιδιαίτερα συμβολική σημασία είχε η προσφορά στην κ. Kuligová από την πλευρά της Μεταμόρφωσης, ενός καλαθιού με φυσικά αγαθά από την περιοχή, όλα ποιοτικά και χωρίς χημικά και φυτοφάρμακα, ακριβώς όπως η πρώτη προσφορά των καρπών της γης έγινε στον άνθρωπο από την θεά Δήμητρα αποτελώντας τον θεμέλιο λίθο του ανθρώπινου πολιτισμού.Atlantis, 2003 (2017), σε σκηνοθεσία του Michal Blaško και με βασικό της θέμα την μετανάστευση για την αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής, την επακόλουθη κλειστοφοβική αντιμετώπιση της ζωής, τη βία κατά των γυναικών και το εμπόριο λευκής σαρκός. Η ταινία μέσα από την γλώσσα του σκληρού ρεαλισμού κατέδειξε τα αδιέξοδα που γεννάνε οι καταστάσεις βίας, το πως ο άνθρωπος καταντά έρμαιο των ορμέμφυτων του αποκομμένος από τον ορθό λόγο και πως εν τέλει καταλήγει ο ίδιος θύμα της βίας που γεννάει.
White room (2021) σε σκηνοθεσία του Jakub Jirásek, προβεβλημένου μουσικού και σκηνοθέτη της Τσεχίας, με βασικό της θέμα την βία που υφιστάμεθα από τη κάθε μορφή εξουσίας καθώς και τις επιπτώσεις της ψυχολογικής βίας. «Όταν είσαι δυνατός πληγώνεσαι περισσότερο» αναφέρει σε ένα πλάνο ο πρωταγωνιστής, μια φράση που εισδύει στα άδυτα της ανθρώπινης ψυχοσύνθεσης.
The Little One (2017) σε σκηνοθεσία της Diana Cam Van Nguyen, με θέμα τον εκφοβισμό που υφίστανται πληθυσμιακές μειονότητες εντός άλλης χώρας, τον ρατσισμό που γίνεται αφορμή για την γέννηση του μίσους καθώς και τις επικείμενες δυσκολίες ένταξης στην κοινωνία. Η μικρή Βιετναμέζα ηρωίδα της ταινίας, στέκεται ανάμεσα σε δύο χώρες, ανάμεσα σε δύο γενιές, ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και στην ενήλικη καχυποψία, οι αγωνίες της και τα παιδικά της όνειρα αναμειγνύονται με τις βίαιες εικόνες ενός επίπεδου κόσμου.
Fundamentals of Art (2021) σε σκηνοθεσία των Leo Bruges και David Payne με θέμα τις προκαταλήψεις που υφίστανται οι μαθητές στο σχολείο, το bulling εκ μέρους των παιδιών αλλά και των δασκάλων που στοιχειώνει το όνειρο για ένα καλύτερο αύριο, χτισμένο στους πυλώνες της γνώσης και του σεβασμού.
Η ταινία «Θέλω να γίνω» (2010) σε σκηνοθεσία της Κωνσταντίνας Γιαμπουράνη εστίασε στην διαφορετικότητα και στις μορφές βίας που δέχεται στο σχολικό περιβάλλον.
Μέσα από την παιδική ματιά του μικρού Θοδωράκη, η ταινία αγγίζει γνωστές και άγνωστες πτυχές της ελληνικής καθημερινότητας, μάς ταξιδεύει στα όνειρα και στους εφιάλτες μιας γενιάς που είδε τα χρυσά της όνειρα να μετατρέπονται σε φρούδες ελπίδες, που αντιμετώπισε τον εμπαιγμό και την κοροϊδία από την εξουσία όταν θέλησε να φτιάξει την κοινωνία με όπλα την γνώση, τον σεβασμό, την αρετή και το ήθος.Διατρέχει τον χρόνο και τον χώρο της Ελλάδας καυτηριάζοντας και σατιρίζοντας, μάς δείχνει σε άπλετη θεά τις χαίνουσες και πυορροούσες πληγές του ελληνικού κράτους χωρίς κανένα συμβιβασμό και τυπικότητες, άξιος πρεσβευτής της αληθινής τέχνης ο Θόδωρος Μαραγκός μας κομίζει την αλήθεια που καίει σαν φωτιά, και φωτίζει σαν ήλιος.

Η Παρασκευή Μπρακούλια, ψυχολόγος και σύμβουλος ψυχικής υγείας, επικεντρώθηκε στο bulling που υφίστανται οι μικρές ηλικίες, αναφέρθηκε στο πως τα παιδιά αντιλαμβάνονται τις σχέσεις με τους ανθρώπους και τι σημαίνει για την ευαίσθητη παιδική ψυχή η λέξη βία, δίνοντας αξιοσημείωτες απαντήσεις.
Ο Δημήτριος Παπαγεωργίου, δικηγόρος και Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Σικυωνίων, εστίασε στην βία ως κοινωνικό μέγεθος φανερώνοντάς μας τα τεράστια μεγέθη της και τις πολλές μορφές επιθετικότητας που καλούμαστε να υπομείνουμε στην ζωή μας. Αναλύοντας την γλώσσα των αριθμών και της στατιστικής ανέσυρε κάτω από το χαλί της επίσημης πραγματικότητας τα πολλά πρόσωπα της βίας, που πολλές φορές κρύβονται πίσω από αυτά θεσμοί και νόρμες, τύποι και κανόνες.Τα πάντα, ο αξιοπρεπέστατος χώρος, ο χρόνος που ήταν στην αμφιλύκη της προσμονής, η τέχνη μέσω της προβολής των εξαιρετικών ταινιών, το κοινό, οι καλεσμένοι με τις εξαιρετικές ομιλίες, η οργάνωση μέσω της διάχυτης ευγένειας που εξέπεμπε, όλα συνηγορούσαν στην στόχευση της βραδιάς που ήταν άπαντες να φύγουν με περισσότερες ψυχικές εμπειρίες, με διαυγέστερη εικόνα του οράματος για ένα καλύτερο κόσμο, θεμελιωμένο στον σεβασμό του συνανθρώπου, λουσμένο στο φως της ομορφιάς και της γνώσης. Ζ

.jpg)

.jpg)




















